Czy można bez ograniczeń jeść ukochaną zapiekankę makaronową i mieć szczupłą sylwetkę?

05.11.2014, godzina 11:45

Sport jest czymś, na co pod żadnym pozorem nie jest ani za wcześnie, ani za późno. Efekty potrafią być zdumiewające, ale żeby je zauważyć, wypada zabrać się do działania. W tej chwili wymówką nie jest nawet brak czasu. Z jakiego powodu? W modzie jest trwający zaledwie cztery minuty trening metaboliczny Tabata.

Zapiekanka makaronowa, tłuste jedzenie? Poinstruujemy jak zrzucić nadwyżkowe kalorie w parę minut. To coś dla tych, którzy nie lubią diet, a chcą zadbać o sylwetkę.

Pomysłodawcą programu jest japoński badacz Izumi Tabata, który twierdzi, że jedna 4-minutowa sesja jest równa jednej godzinie biegania i dwóm godzinom jogi. Natężony trening interwałowy, zakładający 4 minuty ćwiczeń 4 razy w tygodniu, powstał na potrzeby sportowców, ale do gustu przypadł on także amatorom. Powodem tego były rezultaty, jakie osiągali ćwiczący tą metodą ludzie.

Metoda Tabata to nierzadko bolesne 4 minuty ćwiczeń, które poza spalaniem tkanki tłuszczowej owocują zakwasami, a nawet wymiotami. Ze względu na swoją intensywność zakazany jest dla osób cierpiących na choroby układu krążenia. Jeżeli dołączeniu do programu na przeszkodzie nie stają kłopoty zdrowotne, znaczenia nie ma również wiek.

Podczas zajęć na każde dwadzieścia sekund ćwiczeń wypada dosłownie 10 sekund pauzy. Nie służy ona jednak rozprężeniu, gdyż utrata koncentracji obniża jakość instruktażu. Ćwicząc zgodnie z założeniami Tabaty należy dać z siebie wszystko. Dlatego wykonując pompki czy przysiady ze sztangą bądź hantlami, należy zrobić ich tak dużo, ile w nas mocy.

Trenerzy polecający metodę Tabaty są pewni, że efekty takich intensywnych zajęć utrzymują się dłużej niż zwykłego aerobiku. Tkanka tłuszczowa "wypalana" jest jeszcze po zakończeniu takiego treningu. Przeznaczony jest on jednakże przede wszystkim dla osób, które chcą w krótkim czasie polepszyć swoją formę.

Chociaż według Tabaty trening poprawia wydolność organizmu, nie wszyscy wyrażają się o nim w superlatywach. Nie brakuje krytyki, że zagraża on zdrowiu i kompletnie nie rozwija wytrzymałości fizycznej. Wiadomo jednak, iż instruktaż dla osoby unikającej regularnych ćwiczeń może być de facto przykry.

 

© 2017 All Rights Reserved