Z czego wypływa niedokrwistość.

24.10.2014, godzina 12:33

Blada cera, strata apetytu, migreny, wrażenie osłabienia, duszność już po niewielkim wysiłku. Znasz te przejawy. Sprawdź czy to nie anemia.

Niedokrwistość stwierdza się wówczas, gdy takie wskaźniki krwi, jak poziom czerwonych krwinek, ilość hemoglobiny lub hematokryt spadają poniżej wartości idealnych. Jest to stan groźny dla zdrowia. Dochodzi wówczas do nieprawidłowego natlenienia komórek ustroju. A im mniej tlenu dociera do komórki tym mniej jest ona przygotowana do pracy i wypełniania określonych funkcji.

Przyczyn anemii jest multum. Może być skutkiem choroby, ciąży, czy nieodpowiedniej diety, ubogiej w komponenty oddziaływające na produkcję czerwonych krwinek. My doradzimy co zrobić z tą ostatnią grupą niedokrwistości, czyli rozwijających się jako rezultat złego żywienia.

Wyróżniamy różne rodzaje niedokrwistości dieto-zależnych:

Jedna z nich to ta, kiedy mamy niedobory żelaza. Żelazo występuje w żywności pod dwoma postaciami. Jedno to tak zwane żelazo hemowe, które znajdziemy w mięsiwie, podrobach oraz owocach morza. Jest ono łatwo absorbowane przez nasze ciało. Drugie to natomiast żelazo niehemowe, obecne w artykułach pochodzenia roślinnego, jajkach, mleku i jego półproduktach. Jest ono o wiele słabiej przyswajalne. Aby zwiększyć jego pochłanianie z układu pokarmowego do krwi, trzeba podawać je w towarzystwie witaminy C oraz kwasu foliowego. Pierwiastki te znajdziesz przeważnie w takich warzywach i owocach jak: brokuł, kalafior, natka pietruszki, dzika róża, grejpfrut itp.

Są takie pierwiastki żywności, które powstrzymują przyswajanie żelaza. Kwalifikujemy do nich np.: taniny, polifenole, szczawiany. Związki te trwale unieruchamiają żelazo w układzie pokarmowym i przez to nie może ono zostać wchłonięte do krwiobiegu.

Przeto w czasie leczenia niedokrwistości wynikającej z niedoboru tego materiału zastosuj się do następujących podpowiedzi. Nie popijaj posiłków ani suplementów żelaza herbatką lub kawą. Stroń od warzyw zasobnych w szczawiany. Nie jedz czekolady i nie spożywaj suplementów mających w sobie cynk i wapń.

Jeżeli chcecie podtrzymać optymalny poziom żelaza to proponujemy spożywać makaron ze szpinakiem.


 

© 2017 All Rights Reserved